زندگی در لفکوشا

زندگی در لفکوشا | Nicosia

0

 

قبرس سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه بعد از ساردینیا و سیسیل است که به عنوان نگین مدیترانه نیز شناخته میشود. جزیره قبرس همینطور سومین جزیره پرجمعیت با جمعیت کلی 1،170،000 نفر در دریای مدیترانه نیز هست . نمای ظاهری این جزیره شبیه به گیتار است و در شرق دریای مدیترانه واقع شده است. جزیره قبرس از شمال با آب های ترکیه، از شرق با آب های سوریه، لبنان، فلسطین و از جنوب با آب های مصر و از شمال غرب با آب های یونان هم مرز است. به نوعی میتوان گفت که قبرس در میان سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا واقع شده است. قبرس شمالی بخش ترک نشین جزیره قبرس است.

جزیره قبرس تاریخ بسیار غنی دارد و جزو امپراتوریهای متعددی بوده است. یکی از مهمترین بخش های تاریخ قبرس، مربوط به دوره عثمانی می باشد که طی این دوره ترکهای بسیاری با مهاجرت از سرزمین اصلی در قبرس ساکن شدند. این مساله بعدها در قبرس باعث ایجاد گروهی از قبرسی های ترک شد که نهایتا منجر به ایجاد جنگ داخلی و جدایی بخش شمالی و جنوبی قبرس شد.

تاریخ کامل قبرس را میتوانید در این صفحه بخوانید.

پایتخت قبرس شمالی کجاست؟ 

جزیره قبرس در کل یک پایتخت دارد به نام نیکوزیا که بزرگترین شهر جزیره نیز می باشد و در حال حاضر بعد از فروپاشی دیوار برلین در سال 1994، تنها پایتخت دو تکه ی جهان می باشد. این شهر تنها شهر اصلی غیر ساحلی قبرس می باشد.

 

بخش شمالی جزیره به این قسمت به زبان ترکی لفکوشا میگوید.

دو قسمت شهر نیکوزیا یا همون لفکوشا، به وسیله خط سبز صلح که توسط سازمان ملل در قبرس درست شده است،  به دو بخش تقسیم شده اند.

پایتخت و بزرگترین شهر در قبرس شمالی لفکوشا شمالی یا نیکوزیای شمالی می باشد، که در نیمه شمالی شهر نیکوزیا و در استان لفکوشا قرار گرفته‌ است که توسط شهرداری لفکوشای ترک اداره می شود. در سال ۱۹۶۰ پس از درگیری میان یونانی ها و ترک ها تصمیمی مبنی بر جدایی این شهر گرفته شد. جمعیت امروزی قسمت شمالی چیزی در حدود 100 هزار نفر می باشد.

 

در 23 آوریل 2003، گذرگاه Ledra Palace از طریق خط سبز باز شد، اولین باری که از سال 1974 اجازه عبور داده شد. پس از آن، گذرگاه آیوس دومتیوس در 9 مه 2003 باز شد. در 3 آوریل 2008، گذرگاه خیابان لدرا نیز بازگشایی شد.

زندگی در لفکوشا

لفکوشا مرکز مهم تجاری با بسیاری از مغازه‌ها، مراکز خرید مدرن، رستوران و سرگرمی است. در این شهر مراکز تولیدکننده انواع پارچه، چرم، سفال، پلاستیک، و سایر محصولات نیز متمرکز شده‌است.

لفکوشا، به عنوان پایتخت قبرس شمالی، محل استقرار دفاتر و ارگان های اصلی کشور همانند مجلس ، کاخ ریاست جمهوری، وزارتخانه ها و سفارتخانه /کنسولگریهای موجود در قبرس شمالی است. همینطور مقر اصلی بانکهای قبرس شمالی، رسانه های اصلی کشوری و دفاتر اصلی شرکتهای بزرگ در لفکوشا واقع شده است.

زندگی در لفکوشا خوبی ها و بدی های خود را دارد.

از مزیت های زندگی در لفکوشا، نزدیکی به مراکز اداری و وزارتخانه ها و … می باشد. همینطور با توجه به قرارگیری در مرکز کشور، فاصله کمی تا گیرنه، فاماگوستا و گوزلیورت خواهید داشت.

اما زندگی در لفکوشا نکات منفی خود را نیز دارد. به عنوان مثال هزینه کرایه خانه و انرژی در لفکوشا بالاتر از فاماگوستا می باشد. همینطور با توجه به اینکه دسترسی به دریا ندارد، دارای آب و هوای خشک می باشد و نتیجتا در فصل گرما خیلی گرم و در فصل سرما خیلی سرد میشود که طبیعتا زندگی در لفکوشا در مصرف انرژی تاثیر میگذارد.

از شهر های خواهرخوانده ی این شهر می تواند از سه شهر ترکیه به نام های آدانا، آنکارا و بورسا و کومانوفوی جمهوری مقدونیه و کمرات مولداوی اشاره کرد.

 

 

لفکوشا که در طول تاریخ خود با نام‌های لدرا، لیدرا و کرمیا نیز شناخته می‌شود، توسط 4.5 کیلومتر دیوارو با یازده پست دیدبانی و سه دروازه احاطه شده است. نقاط دیدنی برای بازدید از لفکوشا عبارتند از دروازه گیرنه (پورتا دل پروودیتوره)، یکی از سه دروازه ای که دسترسی را از طریق دیوارهای شهر تاریخی لفکوشا فراهم می کند، تکیه مولوی (صومعه درویش) متعلق به قرن شانزدهم، یکی از بهترین مکان‌های مهم مرتبط با فرقه‌های مولوی در قبرس، ستون ونیزی-ابلیسک (Dikilitaş) و بویوک هان با ۶۸ اتاق (Biüyük Han) متعلق به دوره عثمانی، که اکنون میزبان مرکز فرهنگی و صنایع دستی قبرس شمالی است. کلیسای جامع سنت سوفیا (مسجد سلیمیه)، که در دوره لوزینینان بین سال‌های 1208 تا 1326 ساخته شد، یکی از مهم‌ترین نمونه‌های معماری گوتیک است. مکان های دیگری که ارزش دیدن در دیوارهای شهر لفکوشا را دارند عبارتند از. Kumarcılar Khan، Bedestan (کلیسای سنت نیکلاس)، موزه Lapidary. مسجد عرباحمت، بندابولیه (بازار سرپوشیده) که در سال 1932 افتتاح شد و بازار آراستا، کلیسای ارمنی (سنت مریم تارتوسا)، حمام بزرگ (حمام ترکی)، ساختمان‌های دوره استعمار بریتانیا، خانه‌های سامان باغچه ، منطقه عرباحمت، خانه های کامبال، کتابخانه سلطان محمود اول، کلیسای سنت کاترین (مسجد حیدرپاشا)، کلیسای سنت لوکاس، ساچاقلی او (خانه اشراف)، خانه لوسینیان، و عمارت درویش پاشا قرن نوزدهم و خانه نمایشگاهی از آثار مردم نگاری گذشته نه چندان دور قبرس شمالی بخشی از دیدنی های جذاب این قلعه هستند.

 

قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در قبرس شمالی را دارید؟

ما از ابتدا تا انتهااااا در کنار شما هستیم.
CYSTUDIES نماینده رسمی دانشگاه های قبرس شمالی می باشد، دفتر این موسسه در قبرس شمالی دایر است و ما دانشجویان خود را از بدو ورود به قبرس شمالی تا اتمام پروسه ثبت نام و اخذ اقامت همراهی میکنیم. همینطور دانشجویان ما میتوانند در طی دوره تحصیل با ما در ارتباط باشند و همواره تیم ما از آنها پشتیبانی خواهد کرد.

جواب بدهید

Your email address will not be published.